home Menu close
menu MENU

Köpvillkor nostebarn.se

1. Allmänt
2. Beställning
3. Priser och avgifter
4. Betalning
5. Leverans
6. Ångerrätt och returer
7. Reklamation
8. Förbehåll
9. Force Majeure
9. Personuppgifter och sekretess
10. Cookies
11. Övrigt

1. Allmänt

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning via www.nostebarn.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige. När du beställer produkter från oss accepterar du våra köpvillkor och det ingås ett bindande avtal mellan Nøstebarn AS och dig som kund. Därför ber vi dig vänligen att läsa igenom våra köpvillkor innan du handlar hos oss.

Information om Nøstebarn:
Företagsnamn: Nøstebarn AS
Organisationsnummer: NO982344735
Adress:
Postboks 320
NO5853 Bergen
Norge

Kontaktuppgifter kundtjänst:
Telefon: +47 55 11 32 30 (måndag – fredag 09:00-16:00)
E-mail: post@nostebarn.se

2. Beställning

En beställning görs enkelt och säkert på www.nostebarn.se och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, alltså när du klickat på ”Lägg beställning”. Härmed blir du också ansvarig för att betala din beställning.
Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning med viktigt information som ska sparas.


Ändra i beställningen
Du kan ändra i din beställning genom att kontakta kundservice på +47 55 11 32 30. Observera att ändringar endast kan genomföras innan din beställning har behandlats.

Annullera beställning
Du kan annullera din beställning kontakta kundservice på telefon +47 55 11 32 30. Observera att din beställning endast kan annulleras innan din beställning har behandlats.

3. Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.
Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, se avsnitt Betalning och Leverans.
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

På beställningar över 3000 SEK ges 10% rabatt. (Gäller per beställning.)

4. Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning och kontokortsbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm).
Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Lägg beställning" godkänner du Nøstebarns villkor. All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.
Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:
1. Faktura
2. Delbetalning
3. Kortbetalning

Vi tar emot följande kort:

  • VISA
  • MasterCard
  • Maestro

5. Leverans

Din beställning levereras med Post Nord till närmsta utlämningsställe. Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag.

Leveranstid
Vår normala leveranstid är cirka 4 vardagar efter din order har skickats. På varor som inte finns på lager är leveranstiden längre, men endast lagervaror finns till beställning i webbshoppen. Vi reserverar oss dock mot eventuella fel i lagersaldo som kan göra att vi ej kan leverera en beställd vara.
Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar dock senast efter 30 dagar efter beställningen är gjord.

Fraktkostnad
En fraktavgift på 49 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar (under 1500 SEK). På beställningar över 1500 SEK är frakten gratis.


Ej mottagen vara
Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på post@nostebarn.se eller per telefon +47 55 11 32 30. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har hänt ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

Leveransförsening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Nøstebarns kontroll kan inte Nøstebarn anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Transportskada- och risk
Nøstebarn ansvarar för din beställning tills du fysiskt ha mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på post@nostebarn.se eller per telefon +47 55 11 32 30.
Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.

6. Ångerrätt och returer

Ångerrätt
Det är viktigt att du kontaktar oss om du önskar att använda din ångerrätt. Detta så att vi kan förbereda papperna som ska användas i den norska tullen när varorna är på väg tillbaka till vårt lager. Om du inte kontaktar oss innan du skickar dina produkter i retur går det längre tid innan vi mottar och behandlar din retur, vilket gör att det går längre tid innan vi kan återbetala beloppet för returprodukten till dig.

Ångerblanket (PDF-dokument).
Ångerrätt_och_returer (PDF-dokument).

Du har som privatkund alltid 14 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor i enighet med (lag 2005:59, Lagen om distanshandel och avtal utanför affärslokal).
Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik.

Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Vi ber dig kontakta oss per email till post@nostebarn.se innan du skickar din vara i retur. Du kan välja att använda denna standardblankett vid ångrat köp när du meddelar att du vill ångra ditt köp, eller att meddela oss via e-mail. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet, ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur.

Retur
Du ska fylla i en retursedel och bifoga denna när du skickar returen. Du kan antingen använda denna standardblankett vid ångrat köp eller den retursedel du fick med i ditt paket. Vi rekommenderar att du använder den retursedel som följde med i paketet när du mottog din order. Kom också ihåg att skicka ett mail till oss som beskrivet ovan, så att vi kan hantera din returorder så snabbt som möjligt.

Du mottar en returfraktsedel från PostNord i din order som du kan använda om du vill utnyttja din ångerrätt. Returfrakten kostar 49 kr om du använder returetiketten som följer med. Beloppet justeras vid återbetalning. Du måste emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage.

Byte
Du kan byta en oanvänd vara till något annat, så länge vi har den varan du vill byta kvar i sortimentet. Om du vill byta en vara så följer du returprocessen beskriven ovan. Dock skriver du i ditt e-mail till oss att du önskar att byta en/flera produkter, och vi skickar då en rabattkod som används vid ett nytt köp i webbshoppen, denna rabattkod ger dig fri frakt. Du ska alltså själv gå in på www.nostebarn.se och genomföra en ny order på de varor du önskar att byta till. När vi mottagit returvarorna återbetalar vi hela beloppet för den eller de varor som returneras. Om ditt köp har genomförts med någon rabatt i samband med ett tidsbegränsat erbjudande, mottar du en rabattkod så att du kan byta t.ex. storlek och få varan till samma pris som vid det första köpet.

Värdesminskningsavdrag
Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan Nøstebarn göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.

Återbetalning
Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis att produkten har skickats till oss. Du mottar ett mail från oss när vi har mottagit dina returvaror.

Återbetalningen sker för produkternas värde och för originalfraktkostnaden om hela ordern returneras. Om du endast returnerar delar av en beställning återbetalas ej fraktavgiften på 49 SEK. Återbetalning sker alltid till samma betalningssätt som användes vid beställning.

7. Reklamation

Reklamationsrätt
Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Nøstebarn eller som på annat sätt uppvisar fel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.

Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. Inom 2 månader efter felet upptäckts anses alltid som skälig tid för anmälan.

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Kundservice kommer be dig om en bild på produktfelet och därför är det en bra idé att först ta en bild och sedan maila in bilden till post@nostebarn.se samtidigt som du meddelar att du önskar att reklamera en produkt. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden

E-mail: post@nostebarn.se
Telefon: +47 55 11 32 30

Du ska som kund naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av Nøstebarn. Du kommer antigen motta en fraktsedel per e-mail eller få ersättning för eventuell returfraktskostnad i reklamationstillfällen. Detta avtalas med kundservice innan produkten skickas i retur.
Kom ihåg att returförsändelser alltid ska packas väl och om produkten skadas eller försvinner under returfrakten p.g.a. kunden inte packat och/eller skickat produkten på ett försvarbart sätt, så faller ansvaret kunden. Om produkten skickats på ett försvarligt sätt och i ordentligt emballage är det dock säljarens (Nøstebarns) ansvar.

9. Force Majeure

Nøstebarn tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i www.nostebarn.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.

Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.nostebarn.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.nostebarn.se företräde.

8. Förbehåll

Nøstebarn har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför Nøstebarn kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning.

9. Personuppgifter och sekretess

Vissa personuppgifter och handlingar på www.nostebarn.se kommer lagras och hanteras av Nøstebarn i enighet med personuppgiftslagen. Dessa uppgifter kräver Nøstebarn för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden.



Personuppgiftsansvarig:
Nøstebarn AS
Postboks 320
NO5853 Bergen
Norge

Kunduppgifter som lagras:
  • Namn 

  • Adress 

  • E-postadress
  • Telefonnummer 

  • Ev. personnummer 



Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till en tredje part för att kunna fullgöra avtalet då:
  • Vår avtalspartner inom betalningstjänster kräver vissa uppgifter för att kunna genomföra din betalning
  • Vår transportpartner kräver vissa uppgifter för att kunna leverera din beställning



Registerutdrag

Alla kunder som ingått ett avtal med Nøstebarn som privatperson kan en gång per år begära att få ett kostnadsfritt registerutdrag på den information vi har sparade om kunden. För att få detta ska du skicka in en undertecknad begäran till adressen ovan under ”Personuppgiftsansvarig”. Om vi skulle ha information sparad om dig som är felaktig, ofullständiga eller missvisande ändrar och uppdaterar vi dessa.

Radering av kunduppgifter

Kunder kan skicka in en skriftlig och undertecknad begäran att få sin information som är lagrad hos Nøstebarn, raderad. Vi kan dock inte radera sådan information som enligt lag krävs att vi har lagrad i redovisnings- och bokföringssyften.

10. Cookies

Samtlig information som publiceras på www.nostebarn.se är i uteslutande informativt syfte för att besökare ska kunna använda sig av hemsidan. När en användare besöker en hemsida sparas filer ner på besökaren dator, så kallade cookies. På www.nostebarn.se används följande cookiefiler:


  • Session cookies som endast sparas temporärt på besökarens dator för hemsidan ska kunna användas utan problem. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.
  • Persistent cookies: dessa cookies sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.
  • Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Du väljer att tacka ja till detta genom att fortsätta använda hemsidan när du gått in på den och meddelandet visat sig.
  • Drifts- och optimeringscookies: Dessa används för driften av webbplatsen. Det kan t.ex. vara för att få statistik på antalet besökande eller annan information till analys. De används också i samband med frågeformulär. Dessa cookies kan samla in uppgifter som kan tillskrivas användaren.
  • Marketing cookies: Dessa cookies används till anonym tracking på hemsidor och för att bygga upp profiler som visar vilka sökningar varje användare har gjort och vilka sidor de besökt. Dessa cookies kan lagra data som identifierar användaren eller innehåller specifik information om användaren.
  • Facebook cookies: Dessa används till att visa en "gilla" knapp och information om vilka av dina Facebook-vänner som gillar sidan. Facebook ger vidare tillgång till ett verktyg för statistik, kallat Facebook Insights, som visar information kring användning av Facebook.

Vi använder Google Analytics för att analysera hur besökarna använder hemsidan. De uppgifter som samlas in om din användning, så som trafikdata och IP-adress, skickas och sparas på Googles servrar i USA. Här kan du välja bort cookies från Google Analytics: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout

11. Övrigt

Immaterialrätt, logotyper och varumärken


Samtliga material som publiceras på www.nostebarn.se, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.

Färgåtergivning på produktbilder
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.


Tvist

Tvist mellan Nøstebarn och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer Nøstebarn att följa nämndens beslut.